Ένα από τα τρόφιμα που λαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διατροφή μας την περίοδο της νηστείας είναι το ταχίνι. Παράγεται με ειδική επεξεργασία από τους σπόρους σουσαμιού και η διατροφική του αξία είναι βαρυσήμαντη.

Η αξία του σουσαμιού απεικονίζεται και στην μυθολογία των Ασσυρίων, όπου σύμφωνα με αυτή οι θεοί ήπιαν κρασί από σουσάμι και έφτιαξαν τον κόσμο, ενώ διάφοροι μεταγενέστεροι μύθοι το συσχετίζουν με αθανασία…

Στην Ελλάδα μολονότι δεν είναι τόσο διαδεδομένο όσο σε άλλα κράτη, όπως στη Μ. Ανατολή και στην Ινδία όπου αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του διαιτολογίου τους, τα τελευταία χρόνια κερδίζει τη θέση του στο καθημερινό μας τραπέζι. Παρεξηγημένα το καταναλώνουμε μόνο στη νηστεία, ενώ σύμφωνα με τη διατροφική του αξία θα έπρεπε να καταναλώνεται πολύ συχνότερα και σε όλη την περίοδο του χρόνου.

Προτιμήστε το για….

Την πρωτεΐνη του…
Το ταχίνι έχει «πολλές πλην τίμιες» θερμίδες. Τα 100 γρ. αποδίδουν 500 θερμίδες, παράλληλα, όμως, μας δίνουν πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Αποτελεί σημαντική πρωτεϊνική πηγή (ιδιαίτερα σε περιόδους νηστείας) που ωστόσο από μόνη της δεν έχει υψηλή βιολογική αξία (όπως και οι περισσότερες φυτικής προέλευσης πρωτεΐνες). Συνδυαζόμενο με ψωμί ή με όσπρια, όπως συμβαίνει στην παρασκευή του χούμους (ταχίνι + ρεβίθια), η βιολογική του αξία αναβαθμίζεται, συμβάλλοντας σημαντικά στην κάλυψη των πρωτεϊνικών μας αναγκών.
… γερά οστά
Παράλληλα, το ταχίνι αποτελεί ένα ιδανικό σύμμαχο για την καλή υγεία των οστών. Μας δίνει όχι μόνοασβέστιο, αλλά και ένα ακόμα ιχνοστοιχείο το μαγνήσιο που μαζί συμμετέχουν στη ισχυρή δομή των οστών. Ειδικότερα στην περίοδο της νηστεία που απέχουμε από τις βασικές πηγές ασβεστίου, ταγαλακτοκομικά προϊόντα, το ταχίνι μαζί με τους ξηρούς καρπούς αποτελούν τις ιδανικές εναλλακτικές λύσεις.

….συγκέντρωση και ζωτικότητα
Το ταχίνι μας δίνει και βιταμίνες του συμπλέγματος Β και κυρίως θειαμίνη, βιταμίνη Β6 και φυλλικό οξύσυμβάλλοντας στην καλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος. Οι βιταμίνες αυτές αποτελούν απαραίτητα «εξαρτήματα» ενζυμικών συστημάτων που συμμετέχουν στον μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπών.
Σύμμαχος στην αναιμία
Παράλληλα το ταχίνι μας δίνει και ένα άλλο πολύτιμο για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας συστατικό, το σίδηρο. Μάλιστα, στην περίοδο της νηστείας που εκλείπουν τα κρέατα, η επαρκής πρόσληψη σιδήρου θεωρείται κεφαλαιώδους σημασίας. Ο σίδηρος συμβάλλει στη μεταφορά τουοξυγόνου στους ιστούς και έτσι λειτουργούν σωστά όλα τα περιφερειακά μας όργανα.

Έλλειψη σιδήρου σημαίνει ότι οι μύες δεν θα έχουν καύσιμο για να παράγουν έργο και συνεπώς επέρχεται γρήγορα η κούραση. Ομοίως ο εγκέφαλος δεν θα οξυγονώνεται σωστά και μπορεί να συμβούν ανεπιθύμητες καταστάσεις όπως αδυναμία, ζαλάδες ή και λιποθυμίες. Το ταχίνι μαζί με τα όσπρια σε συνδυασμό με τη βιταμίνη C μπορούν με σωστή προσαρμογή να καλύψουν το κενό σιδήρου από τη βασική πηγή πρόσληψης του που είναι το κρέας.
Και… «καλή» καρδιά
Όμως το ταχίνι συμβάλλει και στην καλή υγεία της καρδιάς. Τα λιπαρά του, που αποτελούν και τη βάση της σύνθεσης του, είναι κυρίως μονοακόρεστα και πολυακόρεστα. Πολυάριθμες μελέτες έχουν συσχετίσει την πρόσληψη μονοακόρεστων και πολυακόρεστων με μείωση των επιπέδων λιπιδίων στοαίμα, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες εμφάνισης καρδιοαγγειακών νοσημάτων.
Επιπρόσθετα, το ταχίνι περιέχει και μικρές ποσότητες από τις πολύτιμες ουσίες που ονομάζονται φυτοστερόλες και όπως έχει αποδειχθεί πλέον σήμερα μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Συνεπώς η κάλυψη των ημερήσιων αναγκών τους θεωρείται σημαντική για τη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού και του οργανισμού μας.
Αν αποφασίσετε να εντάξετε το ταχίνι στη διατροφή σας, προτιμήστε, αν είναι δυνατόν, το μαύρο (λέγεται και καφέ) ταχίνι, δηλαδή ολικής αλέσεως. Το σκούρο ταχίνι φτιάχνεται από σουσάμι που δεν του έχει αφαιρεθεί ο φλοιός και ως εκ τούτου είναι πιο πλούσιο σε φυτικές ίνες και βοηθάει, εκτός των άλλων, στον έλεγχο της χοληστερίνης.
Το καλλίτερο; Μπορούμε να το φτιάξουμε μόνοι μας: Φτιάχνουμε σπιτικό ταχίνι